bok tips

A-6171 jag överlevde auschwitz.
Har läst boken i skolan och nu har jag beställt den och den kom imorse. Så jag ska börja läsa den igen. Men jag tänkte berätta lite om den. Det handlar om en pojke som växer upp i Ungern på 1930-talet. Han är jude och det är många i Ungern som är det på den tiden. Hitler som ni känner igen får makt över europa. Han börjar behandla alla judar som djur. Dom blir nerslagan på gatan utan anledning. Nazisterna tar ifårn deras hem och alla blir instoppade i tåg. det var 82 personer i vagnen som Ferenc stog i. dom blev tagna till koncentrations lägret Auschwits där flera tusen judar(om de ens räcker)gasades ihjäl. Flera blev även ihjälslagana.




under bilden står det: vi blev behandlade som djur på järnvägsstationen.


under bilden: vart var vi på väg?


där ser ni när några av judarna stog och väntade på att de skulle få komma in på lägret..
under bilden stg det: vi kunde få stå och vänta i timmar.


de var allt om boken de. Nu ska jag ta något att äta sen ska jag åka och rida med bea :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0