Ädla Oscar, min första häst, min första kärlek

Tänkte att jag skulle skriva av mig lite ang Oscar, lämnade tillbaka honom förra helgen om jag inte minns helt fel.
Jo förra helgen va det. Skulle bara ha haft honom under sommaren ändå men jag har inte kunnat rida honom nått ändå så jag valde att lämna tillbaka honom.
Jag fick hem honom ca en veckan innan studenten och jag va hur glad som helst. 
Kom till stallet ganska sent på kvällen, lotta mötte upp oss på stallplan medans vi lastade ur å fixade. 
Hon såg på en gång att han inte va helt 100 i höger bak. Men vi antog att han kanske bara va stel efter den långa resan till Stockholm. Dagen efter såg han bättre ut, ingen hälta osv. Så vi stack ut och joggade en sväng lotta och jag. Kände absolut ingen hälta på honom där heller, och lotta såg heller inget. 
Hon tyckte dock att han hade ett fint steg. 
När vi kom tillbaka till stallet sa en stallkollega att Oscar såg halt ut, vi bestämde oss för att göra böjprov på honom. Och då visade han hälta mest på höger bak men även vänster. 
Och de är ju svaret på varför jag inte kände något när jag red. Är en häst halt på flera ben så känns det inte av. 
Jag fick ställa av Oscar och låta honom gå i en hage resten av tiden samtidigt som vi hade folk ute som kollade på honom, men alla sa att en utbildad veterinär måste komma ut och titta på honom. 
Vi kände igenom honom och det visade sig att han va ledöm i dom flesta lederna, muskelöm, drog vi naglnarna längst med ryggen så va det nästan så han la sig ner.. 
Svullen i bakkäna, för små skor, allt för långa tänder. Hela hästen va upp och ner, och jag kände mig också de. 
Mitt lilla hjärta mår inte bra.
Jag jagade efter massa olika veterinärer i ca 5 veckor innan jag och Lotta bestämde oss för att lasta och åka in till Solvalla kliniken med honom. 
Där gjorde vi böjprov och han visade en kraftig hälta i höger bak (kotan) 
Vi sprutade honom i kotan och åkte tillbaka hem. De veterinärbesöket kostade 4500:- 
Helt sjukt.. Vi ställde in honom på box i 24 timmar, sen ville veterinären att han skulle gå i rasthage i minst 3-4 veckor sen skulle jag börja sätta igång honom långsamt. 
Men då fick jag nog, jag orkar inte se min häst må dåligt längre. Lotta sa också ifrån jag fick en vecka på mig sen skulle Oscar vara borta från gården. Då hon inte vill se mig ledsen för att min häst mår dåligt.
Jag fick ringa till Sandra och säga att ni har en vecka på er att hämta hem honom, det blev ett långt samtal om vem som skulle betala vad och vem som skulle se till att Oscar fick åka tillbaka. 
Men det slutade med att Sandra och hennes kille kom upp till Stockholm och hämtade Oscar för en vecka sen. 
Det gjorde så ont när mitt lilla hjärta åkte, troligtvis va de sista gånen jag såg honom. Pga allt bråk som pågick innan dom lastade och åkte, det va kaos inne i stallet. 
vem ska betala vad, vem som har brytit mot kontraktet, vem som kommer gå vidare med vad, 
Näe blää säger jag bara. 
Nu vill jag inte säga för mycket heller då detta faktiskt är en blogg och jag har ingen aning om vem som läser. Men jag har iaf inte gjort något fel, jag har inte brytit mot något kontrakt. Jag har hört av folk som inte ens har något med detta å göra att jag har gjort för mycket. Jag har lagt ner allt för mycket pengar, kärlek, tid på dendär hästen som jag egentligen borde ha skickat hem för två månader sen. Folk har bett mig att skicka tillbaka honom men jag har varit allt för envis, jag har velat göra de jag har kunnat och nu har jag gjort allt för mycket. 
Jag såg till att han fick vård, jag har masserat med maskiner, laser, liniment, massa olika medel. 
Jag har verkligen försökt. 
Och nu hoppas jag verkligen att Sandra tar detta på allvar och fortsätter att behandla honom. Tar ut en ny veterinär och behandlar hans andra delar.
Fyfan vilken resa det har varit, denhär sommaren skulle vara mysig tillsammans med Oscar.. men jag har bara suttit på honom 2 gånger. 
Jag har inte hört ett ord heller från Sandra på en vecka vilket skrämmer mig. För hon sa att hon hellre skulle ta bort honom än att slänga ut tusenlappar på honom.. 
Då vi räkande ut att han inte kommer bli frisk under 10 tusen och de sa hon att då får han hellre åka till dom gröna ängarna, vilket jag tycker är helt sjukt. 
Isf kommer jag kräva tillbaka min älskade lilla häst. 
Jag har haft honom sen jag va 14år, det är min första häst och första kärlek, min Ädla Oscar. 
 
mitt första kort sen jag fick hem honom, aug 08
 
 
 
en av mina favoritbilder, 2010
 
 
mitt hjärta, gjorde alltid sitt bästa :')
 
2013
 
Sista bilden på oss 27/7-2013
 
Kommer aldrig att glömma min prins.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0