fakta!

Nu ska jag berätta hur läget ligger till mellan mig och oscar och även den nya hästen som troligtvis är på gång.
Ska försöka vara så tydlig som möjligt så att du som kommenterar allt också förstår. Du skriver att jag inte kan/kunde få oscar att gå i form i trav. Ska börja med att säga att oscar kan gå i from med mig på ryggen i alla gångarter.



Nu under sommaren stod han på bete i sorunda där han fick sommarledigt och sen när han kom tillbaka fick jag börja sätta igång igen och idag är det 1 okt han har inte kunnat gå i form i galopp speciellt för att vi har inte tränat så mycket på de efter betet. Nu efter betet har vi satsat på hoppningen och fått stora framsteg, till att vägra på ett 80 hinder (varje gång) till att hoppa en kombination på 1m utan problem.

Klicka på bilden för att den ska bli större!

  --->  


Så det handlar inte om vad jag kan, det handlar om vad jag har valt att satsa på. I början satsade vi på dressyren, att han får en bra grund där. Och det fick han, han gick i form i alla gångarter. Och då såg vi (jag + syrran, dom i stallet och mina kompisar) att han kan de, då kanske vi ska börja med ett nytt moment. Så det fick bli hoppning vi tränade för tränare ett fåtal gånger men vi fick otroligt mycket hjälp och det blev stora framsteg som sagt. Och du kommenterar även vad jag ska med en 2-åring till och att det kommer bli synd om den för att jag tydligen bara gav oscar ett mål om dagen. Och du har tydligen fått sån bra fakta att det var kvällsmaten. För det första så är det hon som har stallet som fodrar alla hästar i stallet så jag har inget med fodringarna å göra.
Och för det andra så har jag på papper att oscar är fullt godkänd hos djurskyddet. Han var bra musklad, och bra i hull, hur förklarar du de? Alla andra hästar i stallet hade en anmärkning men inte Oscar. Och vems häst är de? jo min! Det är jag som har tränat oscar det är jag och han tillsammans som har byggt upp alla muskler som han har på kroppen, det är jag som har gjort hans foderlista och han var bra i hull. Tror knappast att han bara har fått ett mål om dagen. Dom andra i stallet har sagt att oscar är bra i hull och att jag ska vara nöjd med honom, inte bara med hans utseende hans framsteg också!

Här kan du se hur han såg ut när jag fick honom och från förra månaden.
kolla riktigt noga nu!



Och som sagt, det är jag som har gjort allt med honom.
jag kanske inte är så dålig ändå? eller har jag fel.
Sitter absolut inte och säger att jag är bäst men, jag klarade av att utbilda en travare till ridhäst på egen hand, visst med hjälp av tränare men jag tror att jag red för henne 5-6 gånger. Det har inte varit lätt, jag har åkt av ett par gånger och nästan tappat förtroendet för honom helt men jag har ändå kämpat och vi nådde vårat mål, vi kom längre än så. Målet var att hoppa minst en meter, men vi hoppade en oxer på 1 meter i en kombination.

i en kommentar som jag har fått står det att jag saknar kunskap för att utbilda en häst, men ta en titt på bilderna över, det gick med oscar. Varför skulle det inte gå med en unghäst? Jag red alexandras unghäst för ca en månad sen och hon sa att det gick jättebra och att vi ev skulle börja prata om jag skulle bli medryttare på henne. Har jag brist på kunskap då? Mikaela en av mina bästa vänner sa att hon inte tyckte att jag skulle ta tillbaka oscar igen, hon tycker att jag skulle ta och utbilda en unghäst ist för oscar. Och vi började faktiskt bråka pga att hon sa de, jag tog illa upp för jag vill ju självklart ha oscar. men sen lyssnade jag på henne och nu ska jag höja ribban lite och ska börja utbilda en två-åring. Jag vet att det tar otroligt mycket tid, herregud jag utbildade oscar jag vet vad jag ger mig in på.
Men nu kommer vi till dedär med fakta igen, ska jag köpa hästen ens? har jag skrivit de?
Näe jag ska börja träna den hästen, visst jag får rida hur mycket jag vill och det kommer troligtvis bli som min egen. Sen om allt funkar bra får jag ta på foder ev senare köp men jag tänker inte köpa den tills den blir helt inriden. Så snälla ska du kommentera ta reda på fakta först för det blir bara pinsamt för dig själv annars.
Sen tycker jag att du är väldigt stor i käften men samtidigt feg efter som att du inte vågar skriva ditt namn när du kommenterar. Står du ens för det du säger eller är du bara avundsjuk?


Jag brukar säga att hästar är som människor, dom kan ha dåliga dagar precis som vi kan. Tex att ibland går det skit på jobbet, skolan, träning vad som helst. Så kan hästarna också ha, dom kan också ha dåliga perioder. Oscar har haft en dålig period då han har varit stel och varit svår att få i form och trampar under sig. Det tar tid att värma upp honom. Och jaa, det finns bilder på oscar när han inte går i form på facebook. Men jag vet inte vad du tror om oscar men han är ett djur ingen maskin som man lägger i 5kr och sen går allt som en dans. Han är inte heller färdig i sin utbildning men du verkar ju inte förstå hur det är. Du rider säkert på ridskola och rider dom hästarna som går som tåg. Det är inte min grej iaf jag vill ha lite motgång det ska inte vara lätt hela tiden. Det kan inte vara lätt hela tiden!
Nu har jag försökt att vara så tydlig som möjligt så att du också ska förstå, är det något som är oklart så kan du väl fråga mig innan du börjar slänga onödig skit på mig, som inte ens stämmer!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ta inte åt dig Alma, det är någon som inte har ett liv som kommenterar! Du är bättre än vad de tror!

2011-10-02 @ 15:46:32
Postat av: moa löfgren

Hörru alma, personen som har kommenterat allt det här kan tydligen ingenting om hästar, så fuck henne/honom. Du vet vad du har lyckats med vilka framgångar du haft, så hoppas att du inte tog åt dig av vad miffot påstod.

pösss!

2011-10-02 @ 18:47:17
Postat av: Isabelle Karlsson

Alltså fuck henne/honom! Hon/han kan ingenting och måste ha fel på synen. Du är en skitbra ryttare! Nu när jag läst allt om hur mycket du kämpat med oscar så finns det ingenting som tyder på att det finns några brister i ditt ridande eller hur du lärt honom. Det är bara sjuka människor som kommer på att klaga om sånt där. Den personen ska bara hålla käften!

2011-10-02 @ 19:38:56
Postat av: evelina

kör bah alma! sänk han,hon, vem fan de nu är. idiot.

bra jobbat med oscar, stoooooor skillnad mellan skillnadsbilden! awesome<3

2011-10-02 @ 20:22:35
URL: http://evln.devote.se
Postat av: hanna

go almish!<3

2011-10-02 @ 20:29:42
URL: http://buwi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0