Varmblod

Jag har en dröm, som jag inte alls tvekar på för jag vet att dom kan. Kanske inte alla men många.
Varmbloden, ridtravare. Jag vill få bort det tråkiga rycktet som varmbloden faktiskt har, tråkigt nog. Dom är inge bra ridhästar, dom kan inte hoppa ordentligt, det ända dom kan är att springa fort osv. Dom är inte gjorda för att gå 130-140 banor, dom ska springa fort med vagn efter sig.
Jag tror att det inte är hos varmbloden "felet" ligger, det är hos dom som inte vågar eller orkar lägga ner all den tiden som varmbloden faktiskt kräver om det ska bli en bra ridhäst! Det är inte bara ut och rida, man ska bygga upp en stort förtroende för hästen. två ska bli en.
Ni kan tänka er själva hur det skulle vara att byta sport, från hockey till basket. Man är ju inte säker med det nya. Och så är det för hästarna också, från att springa fort med vagn bakom sig till att bli inriden och skolas om på nytt. Det är inte helt lätt. Och det tar tid. Sen får man tänka på att det är ett djur man jobbar med och att det går lite upp och ner då. Det är liksom inte bara att sätta i 5kr och hoppas på det bästa.
Ni förstår säker hur jag menar med att det tar tid osv. Men det jag inte förstår är varför folk inte kan ge dom en chans. Visst jag förstår om det är Sm man satsar på så köper man inte en travare. Men vill man ha en otroligt trevlig häst och en bra träningskompis så är faktiskt varmblodet rätt häst.
Bara man har tiden till en travare då dom kräver väldigt mycket. Vilket som flesta hästarna gör, men du behöver inte kämpa lika mycket för att hålla ett halvblods galopp i form som ett varmblod. Varmbloden tappar lätt om det får stå. Det gäller att upprepa hela tiden. Man får tänka att det är en unghäst man jobbar med.
Så man ska inte heller köpa varmblod för att det är en billig häst, som sagt. Dom kräver mer än vad man tror.
 
Åter till min dröm, jag vill driva eget stall och företag framöver. Tanken är att jag vill få bort deras ryckte. Då det är inte hästen det hänger på utan dig som ryttare. Har du bestämt dig för att ditt varmblod ska kunna hoppa en bana på 110cm så kommer den kunna göra de utan problem. Ingen häst är dum i huvudet från början det är isf nån människa som har sett till att hästen har blivit de.
När man skaffar ett varmblod som man vill använda som ridhäst så måste man våga lita på dom. För dom kan, litar inte du på hästen kommer den aldrig att lita på dig.
Och åter till det med att jag tror att folk inte vågar skaffa travare då dom har den där stämpeln på sig. Folk är rädda för vad andra ska tycka. Men ärligt talat, skit i de! Varmblod är så härliga! Posetiva och arbetsvilliga hästar, lätta att ha och göra med. Dom är vänliga, jordnära!
 
Jag har faktiskt frågat runt lite om vad folk tycker om just varmblod.
Här har ni frågor och svar:
 
1. Skulle du kunna tänka dig att köpa ett varmblod? Varför/Varför inte.
Svar: Inte i dagsläget. Jag vill tävla och träna dressyr förhoppningsvis på lite högre nivå, då väljer jag en ras som är lämpade för detta. När jag lägger tävlingsambitionerna på hyllan skulle jag absolut kunna ha ett.
 
2. Vad tycker du om varmblod?
Svar: Jag tycker det är individuellt från häst till häst, en del trevligare än andra. Precis som alla andra hästar.
 
3. Har du nån gång suttit på ett varmblod, posetivt eller negativt?
Svar: Jag har suttit på några stycken ja, vissa negativa andra posetivt. Senast jag red ett var ett mycket trevligt varmblod. Det var posetivt och hade en härlig inställning.
 
4. Varför tror du att varmbloden har dåligt tyckte som ridhästar?
Svar: Jag vet inte varför.
 
5. Skulle du kunna tänka dig att jobba med varmblod?
Svar: Nej, det skulle jag nog inte. Inte med någon annan hästras heller just i dagsläget.
 
Kul att tävlingsinriktade ryttare även kan tänka sig att rida och till och med köpa varmblod i framtiden.
Att rida varmblod är starkt! Diggar varmblodsryttare starkt. Just nu rider jag Lotta Mossbergs hästar i Järfälla. Alla är så sjukt underbara, längtar till stallet hela tiden jag inte är där ute.
 
1. Skulle du kunna tänka dig att köpa ett varmblod? Varför/Varför inte.
Svar: Ja absolut.
 
2. Vad tycker du om varmblod?
Svar: Väldigt trevliga & väluppfostrade hästar som sällan kronglar.
 
3. Har du nån gång suttit på ett varmblod, posetivt eller negativt?
Svar: Ja, jag har haft 5 varmblod både ostartade & som har startat på banan. Och jag har aldrig haft problem, 100% posetiv.
 
4. Varför tror du att varmbloden har dåligt tyckte som ridhästar?
Svar: Jag tror att hästarna har dåligt ryckte för att dom är billiga i inköps pris & för att i dom fallen är det "oerfarna ägare" som äger hästarna.
 
5. Skulle du kunna tänka dig att jobba med varmblod?
Svar: ja absolut! Jag har jobbat för Timo Nurmos & även på Travkampen för Karina Linbom & trivdes jättebra :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0