Att ta föl, vatten över huvudet?

Har ju faktiskt fått en otroligt bra möjlighet att få låna en kompis stos mage, hon ska snart föla men om jag vill så får jag ta ett sista föl på henne. Hon har en sjukt bra stam som är väldigt efterfrågad och svår att få tag i. 
Jag vill självklart, inget snack som saken. Men det känns samtidigt som att jag tar vatten över huvudet. Kanske för att det är första gången? Då stoet har redan ett par föl så blir det de sista hon föder (nästa år) så känns det lite som att jag bör ta vara på chansen. Fick frågan redan i somras om jag ville ha sista. Jag tog det inte riktigt på allvar så jag inte trodde att han va seriös. Med nu är det faktiskt så, jag får välja hingst själv, osv. 
Man måste ha en jävla kunskap om man ska bli med föl, jag är knappast okunnig, men föl.. Nån gång ska ändå bli den första. 
Jag velar fram och tillbaka. Jag vill men samtidigt vill jag kunna ge fölet så
Otroligt mycket när det väl kommer. Kanske för mycket? Det är lite läskigt, för jag vill verkligen dehär! 
Är långt ifrån ett beslut, men min fråga till er är? Vad hade ni gjort?
Lägger upp en härligt bild på mig och Rocke som är en av hingstarna jag är sugen på. 
Den vita sagohästen Majesty of Rock. 
En fantastiskt springare, härligt personlighet, och som lämnar fina avkommor! 

Kommentarer
Postat av: sandra

Jag tycker absolut att du ska ta chansen! Det är som du säger nån gång måste bli den första!
Det låter dessutom som om att du är omgiven av väldigt kunniga människor, så du har säkert dom bästa förutsättningarna att lyckas med en alldeles egen liten <3

2014-04-12 @ 23:56:48
Postat av: Ylva

Jag tycker nog att det är bäst att avvakta först. Du är kunnig och har säkert massa kunniga människor kring dig med ett föl kräver mycket mer tid och engagemang än en äldre/yngre häst som ändå är vuxen. Detta är ju ett beslut som om man får barn liksom, du ska fostra och lära denna lilla bebis allt du kan och det kräver nog så sjukt mkt. Tycker att det är
ett väldigt hm hur ska jag säga det, enormt steg att ta och varför bråttåm liksom, du har ju hela livet på dig. Även om det specifika stoet inte kan vänta förevigt så finns det fler. Det kommer föer chanser liksom. Och jag tycker inte att du ska stressa in i detta trots att du vill.

2014-04-13 @ 09:57:43
Postat av: Ida

Jag skulle tänka efter en gång till och prata med kunniga avels människor sen se vad deras åsikt är. Låter annars superkul!

2014-04-13 @ 20:19:43
URL: http://headerssaljes.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0